Audi 80
Audi 80 produkowane było w latach 1972-1995 i w tym czasie doczekało się czterech generacji.
Audi 80 B1
Audi 80 B1 to następca modelu F103. Samochód produkowany był w latach 1972-1978. Auto dostępne było jako dwu i czterodrzwiowy sedan oraz w pięcioosobowej wersji kombi oferowanej pod nazwą Audi Fox wyłącznie na rynek północnoamerykański. Pierwsza wersja kultowego Audi 80 w dużej mierze oparta była o technologie znane z Volkswagena Passata B1. Audi 80 B1 zostało wybrane Samochodem Roku 1973 w Europie.
W 1976 roku miał miejsce gruntowny facelifting modelu. Przyniósł on ze sobą wprowadzenie nowych, kwadratowych świateł z przodu oraz tyłu pojazdu. Dodatkowo zdecydowano się wprowadzić silniki o pojemności 1,6 litra zastępując jednostki półtoralitrowe. Produkcję pierwszej generacji zakończono w 1978 roku, gdy zdecydowano się zakończyć produkcję samochodów opartych o platformę B1. Łącznie z linii produkcyjnych zjechało ponad milion egzemplarzy Audi 80 B1.
Audi 80 B2
W 1978 roku po raz pierwszy zaprezentowano nowy model 80 oparty o platformę B2. W Europie kontynuowano sprzedaż auta jako Audi 80, zaś w Stanach Zjednoczonych zdecydowano się na oznaczenie Audi 4000. Samochód w większości produkowany był w wersji pięciodrzwiowej, ale wyprodukowano również niewielkie ilości aut trzydrzwiowych.
W grudniu 1980 roku do oferty trafił model 80 Formel E, który był dostępny z silnikiem o pojemności 1,6 litra i mocy 85 KM. Ciekawym rozwiązaniem, które zagościło w tym modelu była skrzynia biegów 4+E, czyli cztery biegi plus nadbieg. Na wyposażeniu auta znajdował się wskaźnik zmiany biegu na wyższy oraz prototyp współczesnego systemu START-STOP, do którego przełącznik znajdował się w manetce wycieraczek.
Rok 1981 przyniósł ze sobą wprowadzenie pierwszych wysokoprężnych jednostek napędowych. Silnik 1.6TD z pomocą turbosprężarki osiągał moc najpierw 54 KM, a w kolejnej wersji 70 KM. W lipcu 1984 roku dokonano gruntownej modernizacji B2 jednocześnie przekształcając oznaczenie na B2a. Zmiany wizualne można było zauważyć po zderzakach, reflektorach oraz grillu. Istotne znaczenie miało wprowadzenie ocynkowanego nadwozia, które zapobiegało przedwczesnemu pojawianiu się ognisk korozji.
W kolejnych latach produkcji okazało się, ze platforma B2 jest wszechstronna i opłacalna. Wiele podzespołów zapożyczano z takich modeli jak Audi Coupe, Quattro czy Sport Quattro. Produkcja samochodu trwała osiem lat i została zakończona w 1986 roku w Europie, a rok później na całym świecie.
Audi 80 B3
Audi 80 B3 zostało zaprezentowane w 1986 roku. Nowoczesna, opływowa sylwetka samochodu zapewniała wyjątkowo niski poziom oporu powietrza na poziomie Cx = 0,29. Dodatkowo nadwozie zostało podwójnie ocynkowane co zapewniało długotrwałą odporność antykorozyjną. W opcji można było otrzymać system ABS, uruchamiany za pomocą przycisku z poziomu deski rozdzielczej. Od 1987 roku model był dostępny również na terenie Ameryki Północnej.
Auto zasłynęło w dużej mierze z innowacyjnego systemu bezpieczeństwa procon-ten, który chroni pasażerów przy silnych wypadkach czołowych. W momencie zderzenia kierownica przesuwała się w kierunku deski rozdzielczej przy jednoczesnym naprężaniu pasów bezpieczeństwa. Sporym zmianom uległ również napęd Quattro zastosowany w trzeciej generacji Audi 80. Między osiowy mechanizm różnicowy typu TorSen umożliwił przekazywanie siły napędowej w zmiennych proporcjach. W normalnych warunkach obie osie były równomiernie zasilane, ale w momencie wpadnięcia w poślizg do 75% momentu obrotowego było przenoszone na oś o większej przyczepności, co umożliwiało szybsze odzyskanie przyczepności. Wśród atutów Audi warto wspomnieć również o ogromnym zbiorniku paliwa o pojemności 70 litrów. Zatankowanie do pełna Audi B3 wyposażonego w silnik wysokoprężny sprawiało, że nawet bez zachowywania zasad eco-drivingu na jednym baku można było pokonać ponad 1000 kilometrów.
Niestety Audi B3 nie było pozbawione wad. Głównym minusem wspomnianego modelu jest brak składanej tylnej kanapy, co pomimo sporego bagażnika (pojemność 453 litrów) uniemożliwiało przewożenie długich przedmiotów.
Audi 80 B4
Czwarta generacja Audi 80 została zaprezentowana w sierpniu 1991 roku. Samochód, zwłaszcza pod kątem wizualnym w niewielkim stopniu odróżnia się od swojego poprzednika. Warto zwrócić uwagę na zwiększony o siedem centymetrów rozstaw osi oraz zmienioną maskę silnika, która została połączona wraz z grillem. Sporym zmianom uległa natomiast konstrukcja nadwozia, co umożliwiło wyeliminowanie jednej z największych bolączek poprzedniej generacji – braku składanej kanapy. Rok po premierze sedana do sprzedaży wprowadzono wersję kombi, znaną w samochodach Audi jako Avant. Pojemność bagażnika w wersji Avant wynosiła w standardzie 430 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy 712 litrów.
Auto oferowane było w siedemnastu odmianach silnikowych. Gamę piętnastu wolnossących jednostek uzupełniały dwa diesle. W oparciu o Audi 80 B4 powstało między innymi 2500 egzemplarzy Audi 80 Competition Quattro, niemal 9488 sztuk Audi S2 oraz 2984 modeli Audi RS2.
Audi 80 B4 produkowane było nieprzerwanie do 1996 roku. Następcą modelu jest Audi A4.
Audi 80 – opinie
Pomimo zaawansowanego wieku, nowsze generacje Audi 80 wciąż stanowią łakomy kąsek na rynku samochodów używanych. W całości ocynkowana karoseria sprawia, że auto jest odporne na rdzę. Solidne nadwozie w połączeniu z niezawodną i prostą technicznie konstrukcją czynią całość niezwykle udanym samochodem. Audi 80 to samochód dla osób, którym zależy na bezproblemowym pokonywaniu większych dystansów. Jeżeli kupującemu uda się trafić na zadbany egzemplarz to powinien być zadowolony z eksploatacji na wielu płaszczyznach. Stąd zdecydowana większość opinii o Audi 80 jest pozytywnych.