Audi A8

Samochody Audi A8 do luksusowa seria pojazdów produkowanych od 1994 roku przez koncern Audi AG. Jest to pierwszy od 1997 roku seryjnie produkowany samochód osobowy, którego konstrukcja wykonana jest wyłącznie z aluminium.


Audi A8 D2

Model Audi A8 D2 to następca znanego modelu Audi V8, jednakże koncern nie zbudował do jak poprzednika z lichej blachy, tylko w całości z aluminium, co pozwoliło na zredukowanie masy pojazdu. D2 występowało w dwóch wersjach – zwykłej oraz w wersji A8L, czyli z przedłużonym rozstawem osi. Poza standardowym napędem na przednią oś, model ten był produkowany również ze słynnym napędem Quattro, czyli na cztery koła wykorzystujący układ Torsen. Najmniejsza jednostka napędową jaka była montowana w A8 D2 było 2.5 TDI w układzie V6 o mocy 150 KM, była także 180 konna wersja tego silnika. Wysokoprężnym silnikiem był także 3.3 TDI V8 z 225 konnym zapasem mocy, jednakże większą gamę stanowiły silniki benzynowe wśród których znalazły się 2.8 V6 o mocy 174 KM, którego przerobiono w 1996 roku i podniesiono jego moc do 193 KM, 3.7 V8 o mocy 230 i 260 KM oraz najbardziej znana i niezawodna jednostka 4.2 V8 o mocy ponad 300 KM. W 2001 roku Audi wprowadziło do tego modelu silnik 6.0 W12 o mocy 420 KM, w którym jak i w tych mocniejszych wersjach silnikowych, zblokowano elektronicznie prędkość maksymalną do 250 km/h. Pierwszego faceliftingu A8 D2 doczekało się w roku 1999, kiedy to zmodernizowane zostały przednie reflektory oraz wnętrze pojazdu. I generację w której standardowe wyposażenie obejmowało m.in klimatyzację elektroniczną oraz sześć poduszek powietrznych, produkowano do roku 2002. Na bazie I generacji standardowego D2, zbudowano sportową wersję z silnikiem 4.2 V8 o mocy 340, a po 1999 roku – 360 KM. Audi S8 D2, bo o nim mowa, posiadało zmodyfikowany układ hamulcowy i zawieszenia, inne koła oraz sportowe akcenty karoserii.

Audi A8 D3

Pierwszy model Audi A8 D3 na rynek trafił 2 listopadzie 2002 roku. W tym modelu powiększono wymiary nadwozia oraz rozstaw osi, oraz tak jak w poprzedniku występowała wersja standardowa oraz z przedłużonym rozstawem osi A8L. Do znanych już jednostek napędowych po roku 2005 zostały dołączone silniki z układem FSI. W przeciwieństwie do poprzedniej wersji, D3 posiadało 6-biegową automatyczną skrzynię biegów Tiptronic, oraz występowało z napędem przednim oraz Quattro. Pierwszy facelifting A8 D3 przeszło w roku 2005, kiedy zmodernizowano wygląd atrapy chłodnicy dla wersji 6.0 W12, a następnie V8. Od sierpnia 2007 roku D3 produkowane było już w drugim faceliftingu, w którym dużo bardziej Audi zmieniło systemy wspomagające kierowcę i wprowadziło nowe, takie jak Audi Side Assist, który wykrywał pojazdy w martwym polulusterek bocznych, oraz  Audi Lane Assist, który reagował gdy kierowca chciał zmienić pas jazdy, bez użycia sygnalizacji.

Audi A8 D4

Audi A8 D4 rozpoczęto produkować wiosną 2010 roku i zostało oparte na opracowanej przez koncern Volkswagen Group płycie podłogowej MBL oraz wykorzystana została technologia Audi Space Frame, czyli aluminiowego nadwozia, znana z poprzednich generacji A8. Wśród jednostek napędowych nie ma dużego wyboru, ponieważ Audi wprowadziło tylko trzy silniki benzynowe i dwa wysokoprężne (TDI). Standardowo jak w poprzednich wersjach A8, D4 występuje w standardowej wersji, oraz w wersji z przedłużonym rozstawem osi. Nowością koncern Audi pochwalił się w 2012 roku i było to Audi A8 Hybrid, wyposażone w silnik 2.0 TFSI i silnik elektryczny. Obydwa silniki wytwarzają moc 185 kW, czyli 245 KM. Samochód tylko na napędzie leketrycznym jest w stanie przejechać odcinek trzech kilometrów ze stała prędkością 60 km/h, a prędkość maksymalna może wynieść 100 km/h. Dużym plusem jest spalanie, które wynosi około 6,3 l/100 km. Na pierwszą wersje liftingową nie trzeba było długo czekać, ponieważ w 2013 roku wyposażony w kierunkowskazy technologii LED, reflektory LED-owe, czy funkcję doświetlania zakrętów opartego na systemie GPS Audi A8 D4 opuściło fabrykę. Dodatkowo lifting obejmował także karoserię, w której zmodernizowano przednią i tylną część samochodu, zastosowano także mocniejsze silniki, które mają zużywać mniej paliwa. Równocześnie z wypuszczeniem wersji poliftowej, Audi zaprezentowało usportowioną wersję S8 D4. Najmocniejsza w historii wersja S8 wyposażona jest w silnik 4.0 TFSI o mocy 520 KM i przyspieszeniu do 100 km/h w 4.2 s. Również w 2013 roku Audi zaprezentowało wersję A8 W12 Exclusive, która została wyprodukowana tylko w 50 egzemplarzach. Rok później koncern pochwalił się fabryczną opancerzoną wersją A8 L Security, która została stworzona z myślą o najbardziej wymagających klientach i spełnia wymogi odporności balistycznej na strzał z amunicji przeciwpancernej stosowanej przez wojska NATO oznaczonej jako VR7. W 2015 roku Audi zaprezentowało kolejną odsłonie modelu Security, w którym odporność pancerza została podniesiona do klasy VR9. W tym samym czasie świat ujrzał model Audi S8 Plus, w którym zamontowano niezwykle mocny silnik 4.0 TFSI BiTurbo o mocy 605 KM.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.