Audi TT
Audi TT to sportowe coupe produkowane od 1998 roku w miejscowości Gyor na Węgrzech. Samochód po raz pierwszy jako prototyp został zaprezentowany w roku 1995. Nazwa „TT” pochodzi od dwóch pierwszych liter prestiżowego wyścigu motocyklowego Tourist Trophy rozgrywanego na wyspie Man.
Audi TT (1998 – 2006)
Audi TT pojawiło się w sprzedaży we wrześniu 1998 roku. Samochód został oparty o bazę podłogową znaną z Volkswagena Golfa oraz Skody Octavii. W momencie rozpoczęcia sprzedaży samochód dostępny był z 20-zaworowym silnikiem o pojemności 1.8 litra w dwóch wersjach mocy 180 KM (przedni napęd) oraz 225 KM (napęd na cztery koła).
Rok później do sprzedaży wprowadzono wersję roadster. Kolejny silnik wprowadzono do sprzedaży w 2003 roku. Była to jednostka napędowa oznaczona VR6 o pojemności 3.2 litra i mocy 250 KM. 2004 rok przyniósł wprowadzenie skrzyni biegów DSG, która wyraźnie skróciła czas zmiany przełożeń. Ostatnią zmianą dla pierwszej generacji Audi TT znaną jako Typ 8N było wprowadzenie odmiany TT Clubsport wyposażoną w jednostkę napędową o pojemności 1.8 litra, generującą moc z rzędu 240 KM co przekładało się na prędkość maksymalną 250 km/h.
Audi TT (2006 – )
Produkcja Audi TT drugiej generacji (Typ 8J) została uruchomiona 6. kwietnia 2006 roku. Czteromiejscowe coupe jest znacznie większe od swojego poprzednika, co wyraźnie przekłada się na ilość miejsca wewnątrz auta. Powiększenie samochodu nie odbiło się na jego masie własnej, która jest niższa niż w przypadku poprzedniego Audi TT. Umożliwiło to między innymi skonstruowanie karoserii nadwozia w 69% z aluminium.
Auto obecnie oferowane jest w sześciu różnych wersjach silnikowych. W standardzie Audi TT wyposażone jest w doładowany silnik o pojemności dwóch litrów, generujący moc 200 KM, w którym napęd przenoszony jest za pomocą sześciobiegowej, manualnej skrzyni biegów. W opcji oraz mocniejszych wersjach silnikowych można otrzymać przekładnię DSG S-tronic, która wyraźnie skraca czas pomiędzy zmianą przełożeń. W 2010 roku oprócz efektownego liftingu pojazdu, wprowadzono dwa nowe silniki o pojemności dwóch litrów.
Audi TT – opinie
Audi TT pierwszej generacji (Typ 8N) było prawdziwą rewolucją stylistyczną wewnątrz niemieckiego koncernu. Gdy w 1995 roku zaprezentowano prototyp mało kto wierzył, że w niemal niezmienionej formie doczeka on się seryjnej produkcji. Mocną stroną samochodu było właściwości jezdne, które w połączeniu z napędem na cztery koła gwarantowały niesamowitą przyjemność z jazdy. Przy projektowaniu nowszego Audi TT postanowiono na sprawdzony kształt poprzednika. Nieco poważniejszy wygląd spotkał się ze sporą aprobatą zarówno krytyków motoryzacyjnych jak i odbiorców, dowodem czego jest między innymi nagroda World Design Car of the Year otrzymana w 2007 roku oraz tytuł Car of the Year przyznany przez prestiżowy, niemiecki magazyn „Fifth Gear”. Opinie o Audi TT są jednomyślne – jest to młodzieżowy, mało praktyczny samochód dla osób, które szukają osiągów i niezapomnianych wrażeń z jazdy.