Poradnik dotyczy wymiany termostatu w Audi A6 C4 w wersji silnikowej 2.8 V6 30V ACK.
Rzeczy, które musimy przygotować:
- Duży, płaski śrubokręt
- Klucze imbusowe – 5, 8, 12
- Klucz łamany nasadowy – 13
- Latarka
Następnie musimy spuścić płyn chłodniczy. Odpinamy zatem dolny wąż od chłodnicy oraz dwa mniejsze idące od obudowy termostatu. W tym momencie chłodnica powinna zacząć powoli opróżniać się z płynu chłodniczego. Oczywiście powinniśmy uprzednio zadbać o odpowiednie podłoże tak, aby płyn chłodniczy nie wylał nam się w niepożądanym miejscu.
W dalszej kolejności będziemy musieli poluzować rolkę napinacza rozrządu. Demontaż starego termostatu co prawda jest możliwy bez poluzowania rolki, ale zabieg ten w dużej mierze uprości nam skuteczne działanie. Korzystając z klucza imbusowego 5 odkręcamy dwie śruby trzymające osłonę termostatu.
Wyciągamy stary termostat zastępując go nowym. Przykręcamy osłony zaczynając od tej, znajdującej się z prawej strony. Przykręcajmy tak, aby uniknąć zsunięcia się uszczelki z termostatu. Gdy prawa śruba „załapie” możemy zabrać się za przykręcanie lewej.
Teraz pora na napięcie rozrządu. W tym celu w puste miejsce obok śruby wkładamy imbusa 12 i napinamy rozrząd, dokręcając rolkę napinacza. W dalszej kolejności montujemy osłony rozrządu i zakładamy węże układu chłodniczego. Następnie zabieramy się za montaż paska wielorowkowego. Napinacz umieszczamy na swoim miejscu i przykręcamy go, ale nie do samego końca. Zakładamy pasek wielorowkowy i dopiero wówczas dokręcamy całość do końca. Wówczas możemy zabrać się za uzupełnienie chłodnicy o czynnik chłodzący.
Naturalnie chłodnicę można uzupełnić niedawno spuszczonym płynem, ale jednak o wiele korzystniej jest go wymienić na nowy. Płyn nalewamy do wskaźnika „max” i odpalamy silnik. Czekamy kilkanaście minut, aż termostat się otworzy. Wtedy poziom płynu zaczyna opadać – dolewamy więc różnicę i zakręcamy korek od zbiorniczka.
Samochód: Audi A6